تبلیغات
عطوفت دراسلام - ادامه مطلب
عطوفت دراسلام
پنجشنبه 13 مهر 1391

ادامه مطلب

پنجشنبه 13 مهر 1391

نوع مطلب :

اصل دهم: تشکیل جامعه آرمانی در سایه حکومت اسلامی

 آرمان تشکیل حکومت جهانی اسلام و بسط عدالت فراگیر به واسطه قدرت مسلمین در سراسر جهان، اعتقادی است مشترک که در لابلای تعالیم همه مذاهب اسلامی به خوبی و روشنی به چشم می‌خورد. قرآن مجید با قطعیت و قاطعیت، پیروزی نهایی اسلام، غلبه صالحان، کوتاه شدن دست ستمکاران و آینده درخشان بشریت را نوید می‌دهد. مسلمین بنا به مقتضای تخلف ناپذیر آیه « هوالذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لوکره المشرکون » (آیه 9 سوره صف) (اوست آن خدایی که پیامبر خود را همراه با هدایت و دین راستین بفرستاد تا‌ او را بر همه ادیان پیروز گرداند هرچند مشرکان را ناخوش آید. ) و آیات مشابه، اسلام را که دین حقیقت است، در نهایت بر تمامی ادیان و شرایع و مکاتب غالب می‌دانند و به پیروزی فراگیر این دین بر شرک معتقدند.

از این رو اصل تشکیل جامعه آرمانی و حکومت عدل جهانی و گسترش قدرت مسلمین در پهنه دارالاسلامی یکپارچه که مرزهای آن تمام کره زمین را فرا می‌گیرد، مقصد و مقصود نهایی حرکت‌های اسلامی و جنبش‌های مسلمین بوده و هست. آنچه که مسلم است اینکه چنین خواسته‌ای در میان مسلمین تا کنون محقق نشده است؛ چرا که هم اکنون اکثریت جمعیت جهان را غیر مسلمین تشکیل می‌دهند؛ از بت‌پرستان هند و ژاپن و دیگر کشورهای شرقی، مسیحیان اروپا، یهودیان و مسیحیان آمریکا و بسیاری از مکاتب انحرافی دیگر که در جهان چهره نموده‌اند. از دیگر سو حکومت‌های مسلمین نیز با چارچوب‌های دولت اسلامی فاصله بسیار دارند.

 راه رسیدن به این مقصد و نیل به این مقصود تحقق اصول گذشته است. تا قواعدی چون نفی سبیل، بسیج مستضعفین، نفی ملیت و قومیت، ظهور اخوت اسلامی و کسب اقتدار محقق نشود راه برای رسیدن به آرمان همه مسلمین که در گرو تحقق ظهور است هموار نخواهد شد.

برخلاف تصور عده‌ای که می‌پندارند اعتقاد به جامعه آرمانی مهدوی و ظهور منجی آخرالزمان تنها مختص شیعه است باید گفت عقیده به مهدویت و فرارسیدن عصر ظهور که موجب به ثمر رساندن نهایی تلاش‌هایی مسلمین در جهت اعتلای کلمه الله و تشکیل جامعه یکپارچه و قدرتمند مسلمین می‌شود، بین تمام مذاهب اسلامی اعم از اهل تسنن و اهل تشیع مشترک است.

اعتقاد به خلافت مردی از خاندان پیامبر که همنام اوست و « مهدی » لقب دارد، از تعالیم مشترک مسلمین است. او از ابناء رسول خداست. آخرین پیشوای بر حق، مؤید به تأییدات الهی غیبی و جمع‌کننده تمام مسلمین زیر پرچم « لااله الاالله محمدرسول الله ».او نماینده و جانشین بر حق محمد پیامبر خواهد بود و حکومت‌کننده بر زمین و زمینیان. فراهم کردن شرایط خلافت آن مرد الهی از طریق عمل، جهاد، اجتهاد، کسب قدرت، بسط اخوت، تلاش برای ایجاد امتی یکپارچه، روی آوردن به کتاب خدا و سیره رسولش و وحدت حول محور اسلام میسر می‌شود. دگرگونی همهجانبهای که رهبر منتظر پیامآور آن است، بر اساس رسالت ویژهای که آئین اسلام باشد، استوار است و طبیعی است که این دگرگونی فراگیر رهبری میخواهد که برخاسته از صدر اسلام باشد و شخصیت او بهگونهای مستقل از تأثیرات تمدنی که باید در روزگار موعود با آن مبارزه کند، ظاهر شود.

آنچه مسلم است اینکه پیروزی نهایی مسلمین و غلبه فراگیر بر مشرکین بت‌پرست و مسیحی و یهودی مقارن با خلافت مهدی خواهد بود. و ظهور حکومت عدل مهدوی صورت نخواهد پذیرفت مگر اینکه مسلمین خود را برای آن روز آماده کنند و به امید به خلافت رسیدن مصلح جهانی و منجی آسمانی دست از جهاد و کسب اقتدار برندارند. انتظار ظهور خلافت اسلامی مهدی که در دارالاسلامی به وسعت تمام زمین روزی بر پا خواهد شد، نگرشی فعالانه است نه روضه‌ای ‌انفعالی. انتظار مصلح به معنای برداشته شدن تکلیف دفاع از اسلام و بسط کلمه حق، از دوش مسلمین نیست؛ بلکه به معنای دو چندان شدن وظیفه مسلمین برای فراهم کردن شرایط ظهور خلافت این مصلح و منجی بزرگ است. در عصر غیبت او، این مسلمین‌اند که تکلیف الهی مسلمانان بودن را باید بدون رهبری همه جانبه به دوش کشند تا روزی پرچم نبوی را در دست مهدی هدایت شده ببیند.

پس با چنین نگرشی انتظار مصلح و منجی علی‌رغم آنچه که در عمل برخی شیعیان دیده می‌شود نوعی چشم دوختن و چشم براهی منفعلانه نیست؛ بلکه دستمایه‌ای است بالقوه برای انقلابی‌گری فعال و سازنده و بیانگر چشم انداز آینده حرکت سیاسی و نظامی مسلمین. اعتقاد به ظهور مهدی آن گونه که برخی مدح پردازان می‌خواهند نوعی عقیده تقدیس آور صرف‌ به منظور محتواسازی اشعار عارفانه و گفته‌های شاعرانه نیست؛ بلکه جریانی است پویا و رونده و تأثیرگذار. اعتقادی است راسخ به ظهور دوباره خلافت نبوی در پهنه زمین به دست یکی از نوادگانش ملقب به مهدی. انتظار ظهور مهدی، انتظار برای تشکیل حکومت عدل واحد و پایه‌ریزی جامعه آرمانی است. و این هدف محقق نخواهد شد مگر به حرکت و جهد و جهاد مسلمین. باز متذکر می‌شویم که انتظار ظهور تنها مختص شیعیان نیست، سنییان نیز به ظهور مهدی آل محمد در آخرالزمان معتقدند تنها اختلاف در برخی جزئیات است.

آیات بسیاری در قرآن مؤید پیروزی نهایی اهل حق بر جبهه باطل و خلافت عباد صالح خدا در زمین و بسط کلمه حق و حکومت جهانی عدل است که در زیر چند آیه را می‌خوانیم.

قوله‌تعالی: « و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین ». (آیه 5 سوره قصص) (و ما برآن هستیم که بر مستضعفان روی زمین نعمت دهیم و آنان را پیشوایان سازیم و وارثان گردانیم. )

 قوله تعالی: « وعدالله الذین امنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا » (آیه 55 سوره نور) (خدا به کسانی از شما که ایمان آوردهاند و کارهای شایسته کردهاند وعده داد که بر روی زمین جانشین دیگرانشان کند؛ همچنان که مردمی را که پیش از آنها بودند جانشین دیگران کرد و دینشان را که خود برایشان پسندیدهاست استوار سازد و وحشتشان را به ایمنی بدل کند.)

 قوله تعالی: « و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون (آیه 105 سوره انبیا) (و ما در زبور پس از تورات نوشتهایم که این زمین را بندگان صالح من به میراث خواهند برد. )

همچنین در احادیث نبوی و روایات دیگر پیشوایان بسیار از پیشوای آخرین و عصر ظهور خلافت و جانشینی او سخن رفته است.

قال النبی: « لولم یبق من الدنیا الا یوم واحد لطول الله عزوجل ذلک الیوم حتی یبعث الله رجلاً من ولدی اسمه اسمی ». (منتخب الاثر) (اگر یک روز از دنیا بیشتر باقی نماند،‌خداوند عزوجل آن روز را چنان بلند می‌کند، تا اینکه مردی از فرزندانم که هم اسم من است را به جانشینی و رهبری برانگیزد.)

قال علی: الا وفی غد- وسیاتی غد بما لاتعرفون - یاخذ الوالی من غیرها عمالها علی مساوی اعمالها و تخرج له الارض افالیذ کبدها و تلقی الیه سلما مقالیدها فیریکم کیف عدل السیره و یحیی میت الکتاب و السنه ». (خطبه 138 نهج‌البلاغه)

(آگاه باشید، فردا(یی که در پیش دارید) حوادثی را با خود می آورد که آنها را نمی شناسید. در آن زمان، حاکم که جزو این طایفه طغیانگر نیست، کارگزاران آنان را به زشتی کردارهایشان مؤاخذه کند. زمین میوه‌های دل خود را برای او بیرون می‌ریزد و همه کلیه‌های خود را با کمال تسلیم در اختیار آن پیشتاز الهی گذارد. در این موقع است که چگونگی عدالت در رفتار با انسان ها را برای شما ارائه می دهد و کتاب و سنت از بین رفته را احیاء می نماید.)

احادیث و روایات بسیاری نوید بخش آینده‌ای روشن برای بشریت در سایه ظهور خلیفه الهی هستند. پیروزی نهایی تقوا و صلح و عدل و تسلیم در برابر خدا، حکومت واحد جهان‌شمول، عمران و آبادی زمین، بلوغ و آزادی بشریت از اسارت زندان‌های اجتماعی و غرائز حیوانی، بهره‌وری حداکثری از مواهب الهی، اقامه مساوات، نفی مفاسد اخلاقی، از بین رفتن عقده‌ها و کینه‌ها، جایگزینی صلح و تعاون به جای ستیز و سودپرستی، سازگاری و هماهنگی انسان با طبیعت، ایجاد رفاه و آسایش فراگیر برای همه انسان‌ها و در یک کلام رشد جامعه بشری از زندگی مادیگرای سودپرست به سمت حیات وحیانی یکتاپرست از مشخصه‌های عصر ظهور آن خلیفه بر حق الهی است.




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.