تبلیغات
عطوفت دراسلام - بررسی اصول سیاست اسلامی
عطوفت دراسلام
پنجشنبه 13 مهر 1391

بررسی اصول سیاست اسلامی

پنجشنبه 13 مهر 1391

نوع مطلب :

اصل اول: نفی سبیل

این اصل به معنای طرد و نفی سلطة کفر و نظام‌ امپریالیستی بر مقدورات جامعة اسلامی است و در شرایط کنونی جهان اسلام به عنوان اصل متقدم و راهنما و راهبر شناخته می‌شود. اگر در زمان پیامبر دعوت به اسلام و بازگشت به فطرت اولین اصل بود، در عصر حاضر تا زمانی که سلطه و برتری دشمنان بر مسلمین ادامه داشته باشد و تا وقتی که حضور چند جانبة علمی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و سیاسی بیگانگان در جوامع اسلامی حس شود، این اصل تقدم زمانی خود را حفظ خواهد کرد.

به عبارت دیگر این اصل اقشار سرخورده و استضعاف شده را به نقطة صفر باز می‌گرداند؛ تا از این پس مراحل بعدی چون کسب اقتدار و دعوت فراگیر را آغاز کنند. مستندات قرآنی و روایی این اصل عبارتند از:

 قوله تعالی: «لن یجعل‌الله للکافرین علی ‌المومنین سبیلاً» (آیة 141 سورة نساء)

( خداوند هرگز برای کافران به زیان مسلمانان راهی نگشودهاست. )

«لن» در این آیه به نوعی مفهوم قید هرگز را می‌رساند و بدین صورت قاعدة نفی سبیل کافرین بر مؤمنین را به صورت امر آمره‌ای در آورده‌است که شرط صحت شرعی تمام قراردادها و پیمان‌ها و مصالحه‌هاست.

 قوله تعالی: « الذین یتخذون الکافرین اولیاء من دون المومنین ایبتغون عندهم العزه فان العزه لله جمیعاً» (آیه 139 سورة نساء)

(کسانی که بهجای مؤمنان کافران را به دوستی برمیگزینند آیا عزت و توانایی را نزد آنان میجویند درحالیکه عزت بهتمامی ازآن خداست. )  

در اینجا رابطة قاعدة نفی سبیل و عزت دیده می‌شود چرا که عزت از جمله اصولی است که مسلمین و جوامع و دولت‌های اسلامی حق معامله بر سر آن را ندارند چون عزت مختص خداوند است و از جانب او به رسول و مؤمنین تعلق گرفته است. این معنا را در آیة 8 سوره منافقون نیز می‌توان دید که می‌فرماید:

«ولله العزه و لرسوله و للمؤمنین»

 قوله تعالی: «یا ایها الذین آمنوا لا تتخذوا الکافرین اولیاء من ‌دون المؤمنین أتریدون أن تجعلوا لله علیکم سلطاناً مبیناً» (آیة 144 سورة نساء)

 (ای کسانی که ایمان آوردهاید بهجای مؤمنان کافران را به دوستی مگیرید. آیا کاری میکنید که برای خدا به زیان خود حجتی آشکار پدید آرید؟)

در این آیه نیز خداوند مؤمنین را از دوستی و پذیرش ولایت کافران بر حذر می‌دارد و چنین عملی را به منزلة پیوستن به کافرین و بریدن از مومنین و نوعی نفاق می‌داند چرا که در آیه بعد می‌فرماید« ان المنافقین فی الدرک الاسفل من النار »




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.